Doorgaan naar hoofdcontent

De zelfbewuste leider

In maart 2019 verscheen mijn derde boek: 

In april 2020 won De zelfbewuste leider de Orde van Organisatiedeskundigen en -Adviseurs (OOA) Boek van het jaar prijs 2020. Uit het juryrapport:

‘Het boek nodigt uit tot kritische zelfreflectie, zonder het paradijs te beloven. Want ook onze binnenwereld kent zijn eigen chaos en ongrijpbaarheid. Een waardevol boek voor onszelf én een boek dat je je klant aanreikt met als begeleidende tekst zoiets als: ‘je begrijpt het pas als je het doorhebt, maar dit is een boek waar ik graag nog een keer met je over doorpraat’.

Voor wie?
De zelfbewuste leider is een boek voor mensen die de wereld positief willen beïnvloeden, en die daarbij zelfbewust te werk willen gaan. Dat kunnen leiders zijn, maar ook coaches, trainers, of adviseurs (ook zij leiden of begeleiden) die geïnteresseerd zijn in de diepere aspecten van persoonlijke en leiderschaps–ontwikkeling.

Leiderschap is een reis naar binnen
Waarachtig leiderschap vraagt zelfbewustzijn. Zonder zelfbewustzijn is het niet de leider die leidt, maar de automatische piloot. Ondanks dat ik mij bovengemiddeld bezighoud met mijn binnenwereld (want dat is mijn werk), kan ik niet zeggen dat ik werkelijk zeggenschap over mijzelf heb, dat ik mijzelf volledig stuur. Geregeld doe ik dingen die ik niet wil doen, of laat ik dingen die ik wél wil doen. Steeds weer heb ik te onderzoeken waar mijn drijfveren, remmingen, emoties, en overtuigingen vandaan komen. Dat onderzoek is vereist, want die overtuigingen vormen de basis van de meningen die ik heb, de richting die ik kies, en de dingen die ik doe of laat. Dit boek is een onderzoek naar de bron of het hart van wie wij zijn en wat wij denken, doen en voelen.

Wereld vol onzekerheden
Ondertussen lijkt de wereld in verwarring. Weinig is nog zeker. We zijn - die indruk wordt gewekt - het leiderschap kwijt. Hoe vinden we dat terug? In De zelfbewuste leider betoog ik, dat waar de wereld vol verwarring en onzekerheid is, houvast is te vinden in jezelf. De verwarring en de ambiguïteit van de wereld vragen dat van ons dat we 'wakker' worden, bewuster van onszelf, alerter ten aanzien van wat we waarnemen, en alerter ten aanzien van wat we daarbij denken en voelen. Dan is er sprake van zelfbewustzijn. 

Maar niet alleen de buitenwereld, ook onze binnenwereld is verwarrend en tegenstrijdig. We belanden meestal niet alleen in conflict met de mensen en dingen om ons heen, maar ook met onszelf. In De zelfbewuste leider ga ik op onderzoek uit - een reis naar binnen - naar het hart van persoonlijk leiderschap.

Wat is het doel?
Ik ben er zeker van dat wij allemaal aan leiderschap kunnen winnen door onszelf beter te leren kennen. Dieper te kijken, voorbij vooroordelen en versleten beelden van jezelf, naar iets wat waarachtig is. Daaraan hoop ik een bijdrage te leveren met dit boek.

Verder lezen


De Zelfbewuste Leider is nu ook een trainingsprogramma bij de Baak! Een plek om met de concepten uit het boek aan de slag te gaan. Klik hier voor meer informatie op de website van de Baak.


Fragmenten uit De zelfbewuste leider

"Om leiding te kunnen geven aan anderen moet je leiding kunnen geven aan jezelf. Om leiding te kunnen geven aan jezelf moet je allereerst zelfbewust worden. Via zelfbewustzijn – via oplettende waarneming van alles wat er gebeurt in je binnenwereld – leer je jezelf kennen. Dat is een uitgangspunt van dit boek. Het is een onderzoek van jezelf, ten behoeve van je bijdrage aan de wereld". (DZL p. 19)

"Leidinggeven aan jezelf begint bij zicht krijgen op ‘hoe je werkt’ – wat je denkt, doet en voelt. We noemen dat zicht op jezelf zelfbewustzijn. Zelfbewustzijn is belangrijk, want zonder zelfbewustzijn geef je geen leiding aan jezelf en anderen, maar wórd je geleid, door iets wat zich buiten je bewustzijn bevindt. Als je bewust bent van jezelf, dan heb je de basis om leiding te geven aan jezelf, en kun je vanuit die basis beginnen op een zelfbewuste manier leiding te geven aan anderen". (DZL p. 8)

"Hoe zelfbewuster je bent, des te meer zeggenschap je over jezelf hebt. Maar bij veel mensen is de zelfbewuste innerlijke leider afwezig of in slaap gesust. Zij leven een groot deel van hun leven op de automatische piloot. In hun binnenwereld is niet de leider in charge maar het zelf. Door de afwezigheid van de leider, is er onvoldoende verbinding met de werkelijkheid, want dat is het domein van de leider: zelfbewustzijn. Als je zelfbewustzijn in slaap is, dan vindt een groot deel van je leven plaats in je hoofd, in gedachten, of in je emoties. Alles wat het zelf produceert, ga je dan zien als ‘waar’. Je gaat denken dat je gedachten en emoties waar zijn, doordat je ze onvoldoende toetst aan de realiteit. Dan worden je acties op basis daarvan te stellig en dogmatisch. Om ongelukken te voorkomen is het dan noodzakelijk dat de leider, het zelfbewustzijn, zijn positie weer inneemt en het contact met de werkelijkheid herstelt. De leider, het zelfbewustzijn, doet dat door ‘wakker te worden’, en het contact te herstellen met de werkelijkheid zoals die is". (DZL p. 18)

"Wat maakt dat ik denk wat ik denk? Wat is de oorsprong van mijn standpunten, mijn gevoelens? Wat maakt dat ik ergens een voorkeur voor of een afkeer tegen heb? Op welke kennis, op welke in mijn geheugen opgeslagen gebeurtenissen zijn deze gevoelens gegrond? Zie ik op een zuivere, waarachtige manier, of is mijn waarneming gekleurd door mijn eigen vooringenomenheid?
Iedere vraag van de buitenwereld die je op een waarachtige manier wil beantwoorden moet gaan via je eigen innerlijke proces. Alleen zo kun je achterhalen of je antwoord waar is of niet, en of je daarmee leidt of volgt". (DZL p. 36)

Uit: De zelfbewuste leider - Naar het hart van persoonlijk leiderschap. Scriptum, 2019


Andere boeken door Godfried IJsseling

Lees hier over mijn boek Persoonlijke ontwikkeling - Worden wie je écht bent
Lees hier over mijn boek Weg van de eenvoud - Essentie als kompas voor organisaties